Cum s-a ajuns ca Primăria Turda să fie obligată să plătească MILIOANE unui privat: ”REȚETĂ” aplicată serviciilor publice! INTERVIU

0
3443

Societatatea de Transport Public (STP) Alba a câștigat un proces complicat cu municipiul Turda. Verdictul definitiv s-a dat la finele lunii trecute și stabilește că Primărie are de achitat 6.636.296 de lei, plus dobânzi. Este vorba despre subvenții prevăzute în contract și în lege, dar neachitate.

Citește și: S-au ars! Sumă uriașă pe care trebuie să o achite o primărie unui operator de transport privat

STP Alba, punctul de lucru Turda, asigură, din 2010, transportul de călători în interiorul municipiului Turda. Contractul s-a încheiat în 2016, dar a fost prelungit până acum de cinci ori; va continua să fie prelungit până când Primăria va reuși să își pună pe picioare propriul operator. Așa cum știți, Turda are un plan foarte ambițios, de a face transport public cu autobuze electrice, cumpărate pe fonduri europene nerambursabile.

Între timp s-a finalizat acest proces deschis în urmă cu cinci ani. Turdenii nu sunt prea fericiți cu decizia instanței, care le scoate din buget o sumă importantă de bani. Oamenii nu înțeleg dacă trebuie să dea vina pe municipalitate sau pe operatorul de transport. Pentru a pune în context verdictul, vă propunem un interviu cu Dan Robert Mostecky, directorul punctului de lucru Turda al Societății de Transport Public Alba.

  • REPORTER: Domnule Mostecky, STP a câştigat un proces lung cu Primăria şi, până la  urmă, justiţia a decis că municipalitatea vă datorează bani mulţi. Despre ce este vorba?
  • DAN ROBERT MOSTECKY: Este vorba de dosarul 11647/117/2013 care în sfârşit, după aproape 5 ani, are o soluţie definitivă. Acest dosar obligă Municipiul Turda să ne plătească peste 6,5 milioane lei pentru gratuităţi neachitate şi peste două milioane de lei penalităţi, ca dobânzi pentru sumele datorate. Istoricul acestui proces prezentat pe scurt este următorul: Consiliul Local Turda, la iniţiativa primarului de atunci, a dat o hotărâre care stabilea că pentru abonamentele gratuite acordate pensionarilor peste 65 de ani, Primăria nu plăteşte decât o fracţiune din valoarea pe care o achită populaţia activă pentru acelaşi tip de abonament, adică puţin mai mult de jumătate. Tot în acelaşi an, prin altă hotărâre de consiliu local iniţiată de primar şi luată înainte de alegeri, s-a scăzut vârsta pentru care se acordă gratuitate de la 70 la 65 de ani, astfel aproape dublându-se numărul de beneficiari. În paralel, s-a mai emis o hotărâre care limita sumele acordate de municipiu către operatorul de transport. Cererile de majorare de tarif ne-au fost ignorate, deci – practic în mod intenţionat – s-a creat un cadru prin care operatorul de transport nu-şi mai recupera cheltuielile la care era obligat pentru desfăşurarea activităţii. Era reţeta aplicată şi în cazul fostului operator de transport RATL Turda, care primea lună de lună mai puţini bani decât îi erau necesari. În mod voit în ambele cazuri, a fost afectat echilibrul financiar al operatorului, cu intenţia de a-l declara apoi incapabil să gestioneze serviciul, pentru a-l înlocui. Reţeta a fost din păcate aplicată până nu demult cu mare succes şi pentru alte servicii publice din Municipiul Turda.
  • R: Turdenii sunt nemulţumiţi că o sumă importantă pleacă de la buget, bani care ar putea fi folosiţi la asfaltări sau la investiţii. Înțeleg însă că e vorba despre o cumulare de plăți neefectute de Primărie de-a lungul anilor.
  • DRM: Întâi fac precizarea că această sumă e doar o parte din banii pe care Primăria, în mod nejustificat, nu ni i-a acordat la timp. Mai sunt şi alte procese pe rol. Dar referindu-mă strict la această sumă de circa două milioane de euro, imaginaţi-vă că, dacă suma pare mare pentru Municipiul Turda, cât de mare este ea pentru operatorul de transport, întrucât banii de care am fost lipsiţi ne-au îndatorat către furnizori, ne-au îngrenunat enorm activitatea de întreţinere, au creat probleme la plata salariilor şi recrutarea de personal, iar cel mai important este că ne-au împiedicat să ne dotăm cu mijloace noi de transport. Nu dăm o gaură în buget, eu văd altfel lucrurile. Fosta administraţie, în loc să-şi plătească obligaţiile financiare către noi, a risipit acei bani în alte direcţii. Poate i-a folosit la asfaltări sau investiţii, nu ştiu. E într-adevăr greu pentru conducerea actuală să fie obligată să plătească ˮoalele sparteˮ de fosta conducere a oraşului, dar nu este vina noastră. Noi cu acei bani ar fi trebuit să menţinem, chiar să creştem calitatea transportului. Exista un plan prin care trebuia să ne dotăm cu 2-3 autobuze noi în fiecare an. Dar încă din primul an de contract, Municipiul Turda ne era dator cu peste un milion de lei, sumă care a crescut în timp. Şi nu doar că am fost împiedicaţi să ne dotăm, chiar am fost obligaţi printr-o hotărâre de Consiliu Local din anul 2012 să înlocuim cele mai noi cinci autobuze cu autobuze vechi. În plus, s-a dat altor operatori de transport, din grupul ALIS, dreptul să ne folosească staţiile, să preia călători, chiar dacă prin contract ni se garanta exclusivitatea. Deci s-au luat în trecut toate măsurile pentru a suferi o moarte lentă, deoarece cred că STP a produs un deranj enorm câştigând o licitaţie în care trebuia să fie un alt câştigător. Și aici nu mă refer la RATL.
  • R: Apropos de ALIS, mai aveţi un proces cu Primăria, în care apare şi numele acestui operator. Acolo cum stau lucrurile?
  • DRM: Avem două procese în care apare şi SC Tours Claus SRL, o firmă din grupul ALIS. Unul se referă la staţii acordate ilegal pe domeniul public al Municipiului Turda. În acest proces suntem în faza expertizei pe siguranţa circulaţiei, care va scoate în evidenţă că staţiile aprobate încalcă flagrant legislaţia rutieră. Expertiza topografică deja a stabilit nişte neregului privind staţiile. Am încredere că HCL-ul care acordă acele staţii, adoptat în anul 2013, va fi amendat de către instanţă. Cel de-al doilea proces în care firma ALIS a fost chemată în garanţie, chiar de către Municipiul Turda, pentru plată de despăgubiri, este momentan suspendat, urmând a fi repus pe rol după finalizarea altor procese.
  • R: Aţi discutat cu reprezentanţii municipalităţii. Sunt de acord să plătească sau veţi trece la executare silită?
  • DRM: Cred că reprezentanţii municipiului nu şi-au revenit încă după decizia instanţei. Au termen de 30 de zile de la data sentinţei pentru a face plata, adică până spre finalul lunii. Eu consider că vor găsi soluţia de plată, astfel încât să se evite executarea silită. În plus, există nişte prevederi legale foarte dure, care după perioada de 30 de zile de la data rămânerii definitive a hotărârii, amendează persoanele care ar trebui să facă plata (şi nu Municipiul Turda) cu 20% din salariul minim brut pentru fiecare zi de întârziere. Am citit şi eu prin presa locală că avocaţii Primăriei caută încă soluţii şi căi de atac ale sentinţei. E firesc ca, lucrând pe bani mulţi, să încerce să-şi menţină sursa de venit, prelungind deznodământul. Cred că ar fi totuşi corect din partea lor să expună şi riscurile la care se supun personal cei care trebuie să pună în aplicare o sentinţă judecătorească şi nu o fac. În plus, fiecare lună de întârziere înseamnă penalităţi suplimentare şi pentru Municipiul Turda de peste o jumătate de miliard de lei vechi. Eu, personal, nu văd motive ca Municipiul Turda să întârzie foarte mult executarea sentinţei din proprie iniţiativă, fără a se ajunge la executare silită.
  • R: Cum vedeţi colaborarea dvs cu Primăria pe viitor. Turda are un operator propriu, dar depinde de fonduri europene pentru a avea şi autobuze. Sincer, eu estimez că încă un an de aici înainte nici nu va avea.
  • DRM: Domnul primar Cristian Matei are o viziune şi o dorinţă lăudabile de a dezvolta un transport ultramodern pe care personal mi-aş dori să le văd trecând de faza de schiţe şi desene ale consultanţilor. Însă dânsul poate da doar direcţia, iar munca celor care trebuie să-i ducă la îndeplinire viziunea curajoasă trebuie să fie fără greşeală, pentru a transpune nişte schiţe în realitate. Într-adevăr, în prezent Turda are un operator propriu, dar momentan e nefuncţional. Există o licitaţie de achiziţie pentru 20 de autobuze deja lansată. Dar e nevoie de mai mult decât autobuze pentru a desfăşura o activitate de transport. Toată infrastructura din spatele autobuzelor costă mult. În plus, e nevoie de resursă umană. O parte din resursa umană va fi asigurată prin preluarea actualilor angajaţi STP, pentru care deja există o hotărâre de consiliu. Dar schema de personal va fi diferită, întrucât apar linii noi, creşte numărul de curse, organizarea va fi alta. Va fi nevoie suplimentară de personal calificat, iar găsirea de angajaţi de calitate e deja o problemă mare la nivel local. S-au făcut paşi mari spre a se obţine finanţarea pentru autobuze, dar nu s-au făcut deloc paşi pentru ca la momentul în care autobuzele există, operatorul să poată funcţiona. Cred că toate persoanele implicate în proiect ar trebui să vadă şi celelalte aspecte care să facă aplicabil proiectul. În plus, orice problemă de transparență sau de nerespectare a proiectului sau a condiţiilor de finanţare pot obliga Municipiul Turda să restituie sume enorme, mult mai mari decât cele de la care am pornit în discuţia noastră. Personal încă nu am văzut o estimare a costurilor de punere în funcţiune ale noului operator şi nici ale costurilor de operare, care după mine vor fi imense. Aşadar, colaborarea Municipiului Turda cu STP este necesară pentru a se asigura transportul în oraş în viitorul imediat. Nici eu nu cred că noul operator de transport va fi operaţional în mai puţin de un an, indiferent de cât de optimist aş fi.