Cică nu se poate, dar se poate. Eu ce să înțeleg?

1
642

Anul trecut, când Primăria Cluj-Napoca a lansat procesul de bugetare participativă, am trimis și eu un proiect. Am plecat de la premisa că principoalele linii de transport în comun din municipiu sunt aceleași de când mă știu, că realitățile și filosofia s-au schimbat, la nivel internațional. Și că totul ar trebui regândit. Am propus, așadar, angajarea unor experți care să ne spună ce facem bine și ce greșim. Iată ce solicitam în cadrul proiectului meu ”Linia 9 pentru Cluj – reprganizarea liniilor CTP”: ”Proiect de redesenare a liniilor de transport în comun din Cluj. Principalele linii ale mijloacelor de transport în comun din oraș sunt aceleași; cu mici excepții, se urmează trasee stabilite încă dinainte de 1989. Acestea ar trebui reorganizate, adaptate noilor nevoi ale călătorilor. O părere personală este că ar trebui să fie înființat un mare hub în zonă centrală, că ar trebui să fie create linii care să unească fiecare cartier cu acest hub. În plus, s-ar putea dovedi de folos introducerea unor trasee concentrice (cum e linia 43, de exemplu, dar mai extinsă). Avem nevoie de specialiști care să analizeze acest aspect și să ne indice calea cea mai bună ca transportul public să facă pasul dinspre 1989 spre 2020. Se poate chiar organiza un concurs de soluții. Așa cum avem nevoie de idei care să ne spună cum să amenajăm malurile Someșului sau cum să transformăm mărăcinii din Parcul Feroviarilor într-un spațiu de agrement confortabil, e nevoie și de oameni care să ne ajute să reconfigurăm sistemul de transport de călători, așa încât între orice punct A și orice punct B să nu schimbăm mai mult de două autobuze/troleibuze/tramvaie și să nu pierdem mai mult de o oră”.

Bun. Numai că proiectul meu a fost declarat neeligibil de către comisia tehnică de analiză din cadrul Primăriei. Iată explicația: ”Stabilirea traseelor sau suplimentarea mijloacelor de transport în comun pe anumite trasee este o decizie care intră în competența Companiei de Transport Public Cluj-Napoca și care are la bază, inclusiv criterii economice. (Punct de vedere al CTP Cluj-Napoca: „După anul 1989 transportul în comun s-a adaptat cerințelor publicului călător. Dacă la sfârșitul anului 1989 în municipiul Cluj-Napoca existau 18 linii de autobuz, în prezent sunt 39 linii de autobuz urbane și 23 linii metropolitane. Strict în municipiul Cluj Napoca au fost înființate următoarele linii de transport după anul 1989: , 43, 48, 8, 9, 21, 22, 23, 24, 24b, 28b, 36b, 42, 43b, 43P, 47, 50, 52, 19, 46b, 20, 40. Pentru a veni în sprijinul publicului călător sunt în lucru anumite trasee pentru a reduce timpii de parcurs (ex: Zorilor-Gheorgheni). În plus, a fost introdusă și plata pe unitate de timp care elimina disconfortul de a schimba mai multe mijloace de transport).”

Detalii AICI.

Mulțumesc pentru răspuns. Dar acum vine surpriza. Pentru a accesa fonduri europene, pe zona de mobilitate, Primăria are nevoie de un studiu de trafic actualizat. Și l-a comandat. O echipă de specialiști de la Universitatea Tehnică se ocupă de acest lucru. Și ia să vedeți care este una dintre temele pe care municipalitatea le-a pretins de la specialiști, lucru confirmat chiar din Primărie: regândirea liniilor de transport în comun, a modului în care urmează să fie utilizate mijloacele de transport recent cumpărate sau în curs de achiziționare, cum este cazul autobuzelor electrice. Păi și cum rămâne cu competența CTP, cu adaptarea cerințelor publicului călător etc? Eu ce să înțeleg?

1 COMENTARIU

  1. Ce se mai aude de licitatia pentru 60 de autobuze noi? Termenul limita pentru depunere a fost in urma cu aproape 2 luni.

Comments are closed.