Un jurnalist a câştigat un proces cu miză de 1.000.000 de euro

0
3241

Jurnalistul Ionel Lespuc a câştigat procesul cu omul de afaceri Liviu Jişa, patronul societăţii Tours Claus SRL (membră Alis Grup), care l-a acţionat în instanţă, într-un proces de răspundere delictuală, pentru patru articole publicate, în 2014 şi 2015, în ZIUA de CLUJ. Jişa a pornit acţiunea atât în numele firmei, cât şi în cel personal, cerând despăgubiri de un milion de euro. Lespuc câştigase procesul în primă instanţă, în 28 aprilie 2017, la Judecătoria Cluj-Napoca, dar omul de afaceri a făcut apel. Procesul s-a mutat la Tribunalul Cluj, unde, în 20 decembrie 2017, apelul a fost respins ca nefondat.

„Este bine că s-a terminat acest proces. Articolele mele arătau şi continuă să arate o stare de fapt. În ciuda unor decizii judecătoreşti succesive, inclusiv din procesul meu, Tours Claus efectuează în continuare cursa nelegală pe traseul Bucureşti – Cluj, în dispreţul legilor care reglementează transportul rutier de persoane. În decembrie, Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România intenţiona să organizeze, în Bucureşti, un miting de protest faţă de pirateria din transporturile rutiere. Protestul era îndreptat inclusiv împotriva modelului urmat de cursa Bucureşti – Cluj, a celor de la Tours Claus”, a declarat Ionel Lespuc.

Iată la ce i-ar fi putut folosi milionul de euro lui Liviu Jişa. Colegii de la ziardecluj.ro au anunţat luni că patronul firmei Tours Claus SRL a devenit suspect într-un dosar de evaziune fiscală. Dosarul se află în faza de urmărire penală şi este început încă de la finele anului 2014. Timp de trei ani, nu s-au făcut progrese cu ancheta respectivă, până în decembrie 2017, când s-a dispus sechestrul pe mai multe terenuri şi microbuze care ar aparţine lui Jişa sau firmei Tours Claus SRL. Dosarul a început de la sesizarea unor inspectori de la Finanţe, care au efectuat un control fiscal la firma Tours Claus SRL constantând că entitatea juridică s-ar fi sustras la plata de TVA în cuantum de un milion de euro.

Iată, mai jos, ce au cuprins articolele incriminate, care sunt la fel de actuale şi în prezent.

Cursa „fantomă”

Primul articol incriminat a fost publicat în 20 octombrie 2014 şi se numea <Cursa „fantomă”. Cum să păcăleşti ochiul vigilent al autorităţilor>. Articolul arată că Tours Claus efectuează curse Cluj-Bucureşti fără să aibă licenţă pentru acest traseu. ZIUA de CLUJ a explicat instanţei că, după câteva zile de la publicare, în 28 octombrie 2014, cursa a fost controlată de inspectori ai ISCTR, poliţia transporturilor; firma a primit o amendă de 9.000 de lei, cea mai mare pe care o putea încasa, plus sancţiunea administrativă a imobilizării autobuzului timp de şase luni. Sigur, decizia a fost contestată în contencios administrativ de Tours Claus, dar ISCTR a câştigat procesul definitiv. După verdictul din contencios, inspectorii au făcut un nou control. În 4 mai 2015, s-a dat din nou amenda maximă pentru cursa „fantomă”.

Cazierul contravenţional al Tours Claus a fost depus la instanţă, în procesul lui Ionel Lespuc, de conducerea ISCTR, la solicitarea judecătorului. În intervalul 2014-2016 au fost 44 de sancţiuni primite de Tours Claus pe curse interjudeţene, în condiţiile în care operează doar cinci trasee! Este vorba, oficial, despre Alba-Iulia – Cluj, Aiud – Bucureşti, Piatra Neamţ – Oradea, Rovinari – Cluj şi Sibiu – Craiova. În realitate, pe ultimul nici nu îl efectuează.

În timp ce citiţi acest articol, cursa Bucureşti – Cluj este pe drum, probabil undeva pe Valea Oltului.

Image and video hosting by TinyPic

Transport paralel la Turda

Al doilea articol adus în atenţia judecătorului se referă la o problemă de la Turda: „Proces cu miză de 15 milioane de lei„. Textul oferă date despre un proces între STP Alba, compania care efectuează transportul de persoane la Turda, şi municipalitate, în care transportatorul cere despăgubiri de 15 milioane de lei. Tours Claus apare în articol pentru că Primăria Turda a decis să cheme în garanţie societatea. Ideea este următoarea: Tours Claus făcea transport judeţean într-un mod cu totul original; cursa Turda – Câmpia Turzii oprea în staţiile de transport local şi folosea autobuze de oraş, dintre care pe unele, ca să inducă publicul în eroare sau nu, le înmatriculase cu numere de tipul CJ-xy-STP.

„Farmecul acestei speţe este dat de faptul că Primăria Turda a părut că tolerează transportul paralel făcut de ani buni în municipiu de Tours Claus. Asta deşi legea nu permite concurenţa pe traseele câştigate prin licitaţie de o societate de transport, în cazul de faţă STP”, scria ZIUA de CLUJ în articolul din 16 februarie 2016. Informaţiile despre dosarul STP vs Primăria Turda sunt cât se poate de publice.

Materialul conţine şi punctul de vedere al lui Liviu Jişa. „Vor să îşi trimită în altă parte problemele lor din primărie, dar nu cred că au şanse. Ce vor ei se poate face tehnic, dar ca să şi reuşească este greu, nu se ajunge acolo. Este o chestie generalistă ce le-o cerut ăia (STP, n. red.), nu pot demonstra nimic. O făcut ei calcule că din cauza noastră au pierdut o parte din venituri, dar e o chestie generalistă, toate băgate într-o oală. Nu pot să zică ‘bă, tu pe zi mi-ai luat 10 călători, trebuie să îmi dai 15 lei’, că nu au cum”, spune patronul Tours Claus.

Nemulţumirile de la Gilău

Un alt articol care l-a supărat pe Liviu Jişa, vicepreşedinte al Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), a fost „Scandalul vine cu autobuzul„. Cum se poate repeta situația de la Floreşti, din 2014, la Gilău, în 2016 (din 27 aprilie 2016). În acest caz, lucrurile sunt şi mai clare. Sute de locuitori din Gilău – unde până în 2016 opera Tours Claus, iar din 2016 a intrat Sosim, ambele fiind membre Alis Grup – au semnat o petiţie iniţiată de PNL prin care cereau ca şi în comuna lor să intre autobuze ale Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca. Petiţia PNL s-a transformat într-o hotărâre de Consiliu Local, chiar dacă acolo liberalii sunt în minoritate, iar primarul este de la PSD. E de ştiut că nu este prima dată când consilierii din Gilău cheamă CTP; între timp, primarul Clujului, Emil Boc, care este şi preşedinte al Asociaţiei metropolitane de transport, a spus că următoarea localitatea în care va opera CTP este Gilău.

Articolul preciza cu lux de amănunte că decizia de la Gilău nu poate schimba arhitectura transportului judeţean până în 2019. Transportatorul tocmai câştigase la licitaţie o licenţă şi avea exclusivitate pe zona respectivă, situaţia neavând cum să fie influenţată de o petiţie sau un HCL. Exista posibilitatea să plece de bunăvoie sau să fie forţat dacă era pasibil de sancţiunea ridicării licenţei de către Autoritatea Rutieră Română. Apare inclusiv o declaraţie a patronului Sosim Trans SRL, Sorin Şipoş, partenerul lui Liviu Jişa, în care acesta spunea clar că nu renunţă la dreptul său: „De bunăvoie, eu nu plec niciodată. În schimb la ce? Să fim serioşi! Dumneavoastră dacă aţi câştiga un drept, l-aţi da altcuiva? Nici poveste!”.

Modelul „Memento”

Un al patrulea articol se referea la curse Memento Bus, societate care face de asemenea curse regulate, fără să deţină licenţă. Textul „Piraţii” din transporturi. A apărut conceptul de low cost bus: ieftin şi ilegal” aminteşte doar în treacăt că modelul de business este acelaşi folosit de Tours Claus în cazul cursei Bucureşti – Cluj.

„Am fi vrut să spunem că am dat peste o şmecherie nouă, dar nu este aşa: ZIUA de CLUJ a scris de mai multe ori că Alis Grup îşi maschează o cursă regulată pe traseul Aiud – Cluj în cursă ocazională societatea are licenţă pe traseul Bucureşti – Aiud, dar autobuzele vin cu călătorii până la Cluj”. Asta era singura referire din articol la firma lui Liviu Jişa.

Articolul a fost publicat şi pe ZIUA de CLUJ