Rareş Vasile Pop, fostul şef ISCTR pentru zona de nord-vest, a fost condamnat la o pedeapsă de 4 ani şi 4 luni cu executare, pentru abuz în serviciu, desfăşurarea de acte de comerţ incompatibile cu funcţia, accesul unor persoane la informaţii ce nu sunt destinate publicităţii, fals intelectual şi şantaj, scrie muzicainstantelor.ro. Sentința Tribunalului Cluj poate fi atacată.

În același dosar au mai primit condamnări alți doi foști șefi din ISCTR. Claudiu Vasile Crișan, fost şef ISCTR Cluj, a fost condamnat la pedeapsa de 2 ani şi 4 luni, cu executare, pentru abuz în serviciu şi accesul pentru persoane neautorizate la informaţii care nu sunt destinate publicităţii. De asemenea, Ioan Radu Dohotar, şeful ISCTR Bistriţa- Năsăud, a fost condamnat la pedeapsa de 2 ani şi 8 luni, cu suspendare sub supraveghere, pentru abuz în serviciu.

Pop şi Crişan au respins acuzaţiile, susţinând că de fapt au dorit să evite procese cu firmele amendate, dar Dohotar şi-a recunoscut implicarea.

În rechizitoriul DNA se arată că „în perioada august 2012-21 mai 2014, inculpatul Pop Rareș Vasile, în calitate de inspector șef teritorial al ISCTR-IT 4, singur sau împreună cu inculpații Crișan Claudiu Vasile și Dohotar Ioan Radu, în mod repetat, contrar atribuțiilor legale și de serviciu, a intervenit în activitatea de control desfășurată de către inspectorii din subordine, determinând încălcarea normelor legale privind constatarea și sancționarea faptelor contravenționale săvârșite la regimul transportului rutier, pentru a proteja, astfel, unele societăţi aflate în sfera de interes a inspectorilor judeţeni”.

Pop este acuzat că ar fi că ar fi acordat protecţie unor operatori economici în schimbul obţinerii de avantaje patrimoniale, fie direct, fie prin impunerea folosirii serviciilor prestate de societăţi comerciale controlate de acesta prin rude ale sale sau afini sau deţinute de membri ai familiei sale. După cea fost numit inspector şef al ISCTR, Pop şi-a transferat soţiei sale atribuţiile pe care le avea în cadrul firmelor pe care el le administra.

„Calitatea de asociat a soției era de fapt una formală, probele administrate atestând că inculpatul Pop Rareș Vasile este factorul decident, consultat telefonic cu privire la clienții societăților, prețurile la care sunt efectuate serviciile. În plus, inculpații au divulgat, în mod repetat operatorilor de transport, date privind locul amplasării echipajelor de control în trafic, intervalul orar de acțiune al acestora ori date privind existența unor reclamații înregistrate în evidențele ISCTR, astfel încât, beneficiarii acestor informații să evite aplicării sancțiunilor pecuniare și a măsurilor complementare”, se arată în rechizitoriul întocmit.

De altfel, Pop intervenea în mod constant în activitatea de control al subordonaţilor săi, ajutat fiind de Claudiu Crişan şi Ioan Dohotar. „Una dintre premisele săvârșirii faptelor ce fac obiectul prezentului dosar o reprezintă aceea că inculpatul Pop Rareș Vasile desfăşoară activităţi comerciale incompatibile cu funcţia deţinută, cu referire la administrarea, respectiv derularea de activităţi comerciale prin intermediul S.C. Universal Auto Special SRL, UAS Service SRL, S.C. Universal Inspecţii SRL şi SC MM ITP Test SRL, societăţi care au ca obiect de activitate testări şi inspecţii auto și al căror administrator a fost Pop Rareş până în vara anului 2012, data numirii în funcția de inspector teritorial șef al ISCTR IT 4.

În fapt, inculpatul Pop a continuat să se implice direct și activ în activitatea firmelor private, în ciuda evidentului conflict de interese existent între instituția publică pe care o conducea și sectorul privat. Astfel, pentru protejarea intereselor firmelor ce constituie clienți ai societăților sale private, inculpatul a intervenit în actul de control al subordonaților, modalitatea concretă fiind diferită, fie prin apelarea directă a inspectorilor aflați în trafic, fie prin intermediul inculpaților Crișan Claudiu Vasile sau Dohotar Ioan Radu”, precizează documentul citat.

Pentru a-şi păstra funcţia, Pop a încercat să obţină sprijin politic de la două partide: „Intervențiile asupra inspectorilor aflați în cursul actului de control se produceau cu frecvență cvasi-zilnică, pe parcursul perioadei de supraveghere, fiind determinate atât de relațiile de prietenie existente între inculpații Pop, Crișan și Dohotar cu persoane care dețin societăți ce activează în domeniul transportului rutier, cât și de numeroasele relații politice ale inculpatului Pop Rareș Vasile, la data reținerii sale având de altfel și calitatea de consilier județean în cadrul Consiliului Județean Cluj.

De altfel, inculpatul Pop Rareș Vasile a făcut demersuri constante în a obține susținerea politică a două partide pentru menținerea funcției de conducere. Astfel, avantajele pe care inculpații urmăresc să le obțină prin exercitarea abuzivă a funcției sunt deopotrivă patrimoniale cât și nepatrimoniale, respectiv menținerea în funcțiile de conducere. Probele administrate atestă faptul că inculpatul Pop Rareș Vasile organizează întâlniri ” de lucru ” cu inspectorii din subordine ori cu inspectorii coordonatori ai inspectoratelor județene, ocazie cu care le pune în vedere ca în acțiunile de control să țină seama de interesul său major de a proteja numeroși operatori, firmele care au dezvoltat relații cu acesta (fie de natură pecuniară, fie din considerente politice)”.

Subordonaţii care nu se conformau ordinelor date de inspectorul şef al ISCTR erau revocaţi din funcţie. „La data de 27 martie 2014, inspectori din cadrul ISCTR – Inspectoratul Județean Alba, au efectuat un control la o școală generală, vizând obținerea licenței de transport și modul de efectuare a transportului cu un autovehicul Aro, utilizat de unitatea de învățământ.

Echipa de control formată din 2 inspectori a întocmit o notă de constatare, reținând încălcarea normelor privind obligația echipării vehiculului cu tahograf și limitator de viteză, pentru care s-a stabilit sancțiunea amenzii în sumă de 9.000 lei și a impus școlii remedierea încălcărilor.

Ca urmare a acestei acțiuni, suspectul Pop Rareș Vasile a solicitat inspectorului coordonator al județului Alba, anularea notei de constatare și refacerea controlului prin desemnarea unei noi echipe de control care să nu consemneze neregulile constatate, sub amenințarea destituirii din funcția de coordonator județean. În pofida ameninţărilor, inspectorul coordonator al județului Alba a refuzat să dea curs solicitării. Într-un final, la data de 10.04.2014, acesta a fost revocat din funcția de inspector coordonator al Inspectoratului Județean Alba”, se arată în rechizitoriu.