În disperarea de a nu găsi soluții pentru traficul de la Cluj, cel din timpul anului școlar, nu cel din vacanță, Primăria a lansat o discuție despre introducerea metroului în următorii 20-30 de ani. Specialiaștii au avut însă o reacție destul de reținută față de noul proiect vechi, lansat în spațiul public încă de Gheorghe Funar. Așa că municipalitatea a mers și mai mult în trecutul proiectelor Clujului, la monorail, pentru care există un proiect făcut încă din anii 1980.

Iată ce a declarat Emil Boc pentru un site din China, când a fost întrebat de metrou. „Haideți să vă spun că este una dintre soluții, nu singura. Noi, acum, suntem în procesul de reevaluare a strategiei privind orașul pe partea de infrastructură. Sunt mai multe propuneri. Una dintre ele este metroul, alta vizează un monorail, alta vizează extinderea și fluidizarea transportului public generalizat. Vom vedea care va fi soluția propusă de specialiști. În urma dezbaterii publice o vom tranșa în final și aici las deschise toate oportunitățile, pentru că nu trebuie să o tranșeze primarul, pentru că nu are toate cunoștințele de specialitate. Lăsăm specialiștii să creioneze actualizarea strategiei, după care o vom da spre dezbatere publică, după care vom lua decizia pe care o vom implementa”, a spus edilul șef al Clujului.

În campania electorală din 2012, fostul candidat la Primărie Marius Nicoară susținea ideea unui monorail peste albia Someșului. Nicoară calculase că linia ar urma să aibă 10 kilometri și să coste, cu stații și trenuri, circa 30 de milioane de euro. Pe atunci, acesta era în competiție directă cu Emil Boc; acum sunt colegi în PNL. Chiar și așa, Boc a introdus în bugetul pe 2013 bani pentru un studiu de fezabilitate pentru monorail, care însă nu au fost cheltuiți.

10

sisteme de monorail au fost implementate în Europa, până acum, în Belgia, Finlanda, Germania (patru orașe), Irlanda, Italia, Rusia, Spania. Cele mai importante localități deservite de aceste sisteme sunt Helsinki, Moscova sau Dortmund. În China, India, Statele Unite sau Australia numărul orașelor cu monorail este mult mai mare.

Un alt oraș pe jumătate european, din punct de vedere geografic, a aderat la ideea unui monorail. Municipalitatea metropolitană din Istanbul a organizat de curând o licitație pentru construirea unei linii monorail (Havaray), între cartierele Sefaköy și Başakşehir, ambele situate în partea europeană a orașului. Linia va avea o lungime de 15 kilometri, iar bugetul estimat acestei construcții se ridică la 1,4 miliarde lire turcești (358 milioane euro). Potrivit proiectului, linia monorail care va traversa cartierele Küçükçekmece și Başakşehir, va avea un număr de 17 stații și va fi integrată cu alte sisteme feroviare din zonele respective. După finalizarea lucrărilor, Havaray va opera un număr de 30 de trenuri monorail, urmând a fi interconectată cu alte sisteme de cale ferată, în specia cu 4 linii de metrou. Linia ar putea operațională începând cu 2019.