Într-un răspuns la o solicitare a website-ului Linia9.ro, CNCF CFR anunță că vrea să ofere o mână de ajutor transportului local clujean.

Compania Națională de Căi Ferate CFR a fost îndelung blamată la Cluj. Mai întâi, a fost una dintre frâne pentru nodul intermodal propus de aeroport, apoi a amânat trecerea în domeniul public al municipiului a străzilor Badea Cârțan, Depoului și Triajului, rămase nemodernizate de pe vremea trenului cu aburi; până la urmă, pe primele două le-a oferit Clujului, dar pentru a treia a solicitat chirie. A mai intrat în discuție și Parcul Feroviarilor, care ar putea deveni un mare parc public al orașului, dar care acum este în paragină. Am cerut lămuriri de la CNCF CFR pe această temă și am aflat că transferul parcului a fost avizat pozitiv: ”Menţionăm că C.N.C.F. ,,CFR” –S.A a emis toate avizele, iar proiectul de act normativ se află la Ministerul Dezvoltării Regionale, Administraţiei Publice şi Fondurilor Europene pe circuitul intermediar de avizare”, se arată în mailul pe care l-am primit de la Serviciul Comunicare Mass-Media al CNCF CFR.

Am adresat CFR mai multe întrebări și mai interesant din răspunsul primit este că CFR dorește să se implice în transportul local din Cluj. Folosirea căii ferate pentru mobilitate urbană a fost propusă inclusiv în PMUD (planul de mobilitate urbană durabilă), realizat pentru Cluj de specialiști britanici și români. ”Dacă eram în Olanda s-ar fi întâmplat deja”, spune Șerban Țigănaș, președintele Ordinului Arhitecților din România. ”Cei de la CFR sunt reticenţi. Cât de uşor s-ar face legătura dintre gară şi aeroport cu trenul! Noi şi Consiliul Judeţean ne-am dorit un nod intermodal la aeroport, inclusiv am fost de acord să contribuim cu sumele necesare pentru acea pasarelă, care nu este ieftină, costă vreo 7-10 milioane de euro. Susţinem acel proiect, dar cei de la Consiliul Judeţean ne-au spus că Ministerul Transporturilor şi CFR nu consideră că este o prioritate. De aceea îmi doresc să vină un clujean la Ministerul Transporturilor, cineva care ştie care sunt nevoile judeţului”, comenta Emil Boc.

În mailul primit, CNCF CFR nu se arată însă reticentă, ci vine cu două propuneri: legătură feroviară cu trenuri expres, între cele două parcuri industriale Tetarom 1 –Baciu şi Tetarom 3 – Jucu, respetiv legătură directă pentru publicul călător între Aeroportul Internaţional Cluj Napoca şi staţia CF Cluj Napoca Est. Este nevoie însă de o colaborare între CFR și administrațiile locale, pentru realizarea de lucrări, respectiv puncte de oprire, stații sau pasarele, ceea ce înseamnă sume importante de bani, din fonduri europene sau de la buget local/național.

Iată pe larg punctul de vedere al CNCF CFR referitor la situația de la Cluj: ”O condiţie de bază pentru continuarea dezvoltării economice în zona metropolitană Cluj – Napoca este asigurarea accesibilităţii în zona parcurilor industriale şi dincolo de limitele municipiului Cluj-Napoca, prin dezvoltarea/modernizarea/combinarea infrastructurii de acces rutier, feroviar, aerian. Pentru legăturile funcţionale între zonele industriale din zona metropolitană şi dezvoltarea intermodalităţii de transport (feroviar, auto, aerian), din punctul de vedere al căii ferate s-au identificat următoarele posibilităţi:

  • legătură feroviară cu trenuri expres, între cele 2 parcuri industriale Tetarom 1 –Baciu şi Tetarom 3 – Jucu;
  • legătură directă pentru publicul călător între Aeroportul Internaţional Cluj Napoca şi staţia CF Cluj Napoca Est.

Raportat la situaţia existentă a infrastructurii feroviare de pe raza SRCF Cluj, pentru realizarea acestor obiective sunt necesare următoarele lucrări:

  • distanţa pe calea ferată între cele 2 parcuri industriale este deservită de un număr de 5 staţii CF, respectiv Baciu, Cluj Napoca, Cluj Napoca Est, Apahida, Jucu; (staţia CF Apahida este nod feroviar a liniilor magistrale 300 şi 400), însă funcţie de solicitările operatorilor economici din zonă se pot înfiinţa PO (puncte de oprire) sau halte CF dotate cu peroane acoperite, iluminat public;
  • cu excepţia staţiei CF Cluj Napoca toate staţiile mai sus enumerate necesită o serie de lucrări de reparaţii/amenajări/modernizări pentru optimizarea confortului;
  • asigurarea accesului pentru publicul călător între Aeroportul Internaţional Cluj Napoca şi cea mai apropiată staţie CF prin construcţia unei pasarele acoperite, eventual dotată cu scări rulante şi benzi transportoare (soluţie coroborată cu proiectul deja iniţiat de autorităţile Judeţului Cluj privind ,,Dezvoltarea infrastructurii de transport intermodal pentru pasageri si marfa la Aeroportul International Cluj-Napoca”).

Realizarea acestor obiective este condiţionată de colaborarea în parteneriat cu autorităţile administraţiei locale şi judeţene şi nu va fi posibilă fără susţinerea subvenţiei de la bugetul de stat şi sprijinul financiar cu fonduri ale U.E. (…) Menţionăm că pe ruta Cluj Napoca – Cluj Napoca Est (aeroport) trenurile pot circula cu viteza maximă de 120 km/h”.

 

 

2 COMENTARII

Comments are closed.