O delegaţie a administraţiei locale clujene se află în China în aceste zile. Surse Linia9.ro susţin că primarul Emil Boc şi însoţitorii acestuia au fost invitaţi de o companie care produce autobuze electrice. Municipiul Cluj-Napoca a organizat anul acesta, pentru a doua oară, o licitaţie pentru cumpărarea de autobuze electrice scurte. Prima dată procedura a fost anulată. Se urmăreşte semnarea unui contract-cadru pentru 30 de autobuze electrice, din care 10 ar urma să fie cumpărate acum, din fonduri elveţiene, şi 20 în următorii trei ani, din bani europeni.

Emil Boc l-a fotografiat pe directorul CTP, Liviu Neag, cu linia de producţie CRRC
Emil Boc l-a fotografiat pe directorul CTP, Liviu Neag, cu linia de producţie CRRC

Primăria a ţinut în mare secret numele societăţii care a câştigat licitaţia. Potrivit informaţiilor noastre, câştigătoare ar fi fost societatea Zhejiang CRRC, subsiduară a CRRC Zhuzhou Locomotive Co. Ltd, şi că aceasta a invitat delegaţia de la Primăria Cluj-Napoca să viziteze fabrica de autobuze electrice.

Zhejiang CRRC îşi prezintă noul model C12 ca un vehicul al viitorului. Echipat cu tehnologiile de bază pentru trenurile rapide, autobuzul urban C12 de astăzi reprezintă cele mai înalte tehnologii de fabricare a autobuzelor CRRC Times Electric, cu sistemul său de putere T de generația a cincea. Cu o lungime de 12 metri, vehiculul a trecut de certificarea vehiculelor energetice noi de la nivelul UE de mare viteză. Sistemul puternic de putere T integrat, standardizat, modularizat și inteligent a redus greutatea vehiculului cu 33% și poate reduce consumul de energie cu 52%. Oferind inteligență și fiabilitate ridicată, autovehiculul poate fi complet încărcat într-o oră datorită tehnologiei de reîncărcare a pistolului dublu cu curent continuu (DC). Odată complet încărcată, vehiculul este capabil să funcţioneze 260 kilometri.

CRRC electric bus

În afară de modernizarea tehnologiilor de bază, C12 are un acces scăzut la podea, cu înălțimea podelei mai mică de 340 mm deasupra solului. Vehiculul are facilități speciale pentru persoanele cu handicap. Pentru a reduce oboseala la volan, autobuzul a montat scaunul pentru reducerea vibrațiilor și oglinda retrovizoare controlată electronic pentru șoferii de autobuz. Un port de reîncărcare USB este disponibil și pe scaunul pasagerilor.

După ce a fost implicată în dezvoltarea și cercetarea noilor vehicule energetice timp de 15 ani, CRRC și-a însușit complet tehnologiile de electricitate și control. A vândut 15.000 de vehicule electrice și 30.000 de seturi de sisteme electrice de conducere și piese de schimb cheie de la sfârșitul anului 2015. Compania a contribuit la reducerea emisiilor de carbon cu 58 de milioane de tone. CRRC Times Electric a circulat la o serie de evenimente importante, cum ar fi Jocurile Olimpice de la Beijing din 2008, Shanghai Expo 2010, Jocurile Asiatice din Guangzhou, Cupa Mondială FIFA din Brazilia și Campionatul FIFB Asia.

Licitaţia câştigată de chinezi este a doua pentru cumpărarea de autobuze electrice la Cluj. Prima a avut loc anul trecut şi s-a soldat cu un eşec. Depunerea ofertelor pentru licitaţie a avut loc în 1 iulie 2016, iar în data de 4 iulie 2016 o comisie a primăriei a deschis ofertele şi a descoperit că există patru firme interesate: polonezii de la Solaris Bus&Coach, Anadolu Automobil Rom SRL – reprezentanta pentru România a companiei SOR Libchavy Cehia, Revicom Oil din Bucureşti şi Astra Vagoane Călători SA Arad – partenera CTP într-un alt contract prin care vor fi aduse 20 de troleibuze la Cluj; primul a sosit la începutul lunii iunie 2016. În secţiunea de evaluare a licitaţiei, în termenul limită, s-a înscris doar oferta celor de la Astra Vagoane Călători SA Arad. Însă aceasta a fost declarată neconformă de către comisia de evaluare.

 

Pentru primele zece autobuze, bugetul este de 7.596.398 de franci elvețieni (echivalentul a 32.094.021,91 de lei), din care contribuţia elveţiană nerambursabilă este de 6.456.938 de franci elvețieni (echivalentul a 27.279.917,35 de lei), reprezentând 85% din costurile eligibile.