Not guilty! Procesul meu de 1 milion de euro

0
1946

Vineri seara am primit sentinţa Judecătoriei Cluj-Napoca. Sunt demult în presă, dar acesta a fost primul meu proces. Din fericire, am câştigat.

Orson Wells spunea că „jurnalismul este să redai ceea ce alți oameni nu vor să redai. Restul este PR”. Când eşti jurnalist, e complicat să îţi faci prieteni printre cei despre care scrii, fără să ajungi la compromisuri. Nu zic că nu se poate întâmpla, dar, de multe ori, amiciţiile se construiesc pe complicităţi. În meseria asta este infinit mai simplu să colectezi duşmani.

1.000.000

de euro mi-a cerut într-un proces civil omul de afaceri Liviu Jişa, patronul firmei de transport Tours Claus, pentru că am scris despre societatea sa într-un mod care nu i-a căzut bine la stomac. Jişa mai deţine agenţia de turism Alis Holidays şi este unul dintre operatorii de transport care au fondat grupul Alis.

A fost primul proces din cariera mea de jurnalist. Sentinţa a venit vineri seara şi, din fericire, mi-a fost favorabilă. Nu am scris nimic despre judecată până acum, deşi m-au îndemnat mulţi. Am considerat că nu trebuie să încerc în vreun fel să influenţez actul de justiţie. Am fost convins că voi câştiga, dar recunosc sincer că am avut emoţii.

Liviu Jişa a deschis două „acţiuni de răspundere delictuală”. Mai întâi, prin societatea Tours Claus SRL; pentru că nu a dorit să plătească taxa de timbru la suma de un milion de euro pe care mi-o solicita, a mai deschis o acţiune, de data asta în nume propriu. Am să vă arăt ce articole l-au deranjat pe Jişa; toate acestea se află în continuare publicate pe website-ul ziuadecj.ro.

Cursa „fantomă”

Primul articol incriminat a fost publicat în 20 octombrie 2014 şi se numea <Cursa „fantomă”. Cum să păcăleşti ochiul vigilent al autorităţilor>. Articolul arată că Tours Claus efectua curse Cluj-Bucureşti fără să aibă licenţă pentru acest traseu. Am explicat instanţei că, după câteva zile de la publicare, în 28 octombrie 2014, cursa a fost controlată de inspectori ai ISCTR, poliţia transporturilor; firma a primit o amendă de 9.000 de lei, cea mai mare pe care o putea încasa, plus sancţiunea administrativă a imobilizării autobuzului timp de şase luni. Sigur, decizia a fost contestată în contencios administrativ de Tours Claus, dar ISCTR a câştigat procesul definitiv. După verdictul din contencios, inspectorii au făcut un nou control. În 4 mai 2015, s-a dat din nou amenda maximă pentru cursa „fantomă”.

Cazierul contravenţional al Tours Claus a fost depus la instanţa care m-a judecat pe mine de conducerea ISCTR, la solicitarea judecătorului.

Au fost 44 de sancţiuni primite de Tours Claus pe interjudeţ în ultimii trei ani, în condiţiile în care operează doar cinci trasee! Este vorba, oficial, despre Alba-Iulia – Cluj, Aiud – Bucureşti, Piatra Neamţ – Oradea, Rovinari – Cluj şi Sibiu – Craiova. Ultimul se pare că în realitate nu îl prea operează.

Şi ştiţi ceva? Cursa Cluj – Bucureşti a plecat şi în seara asta la drum neperturbată şi va reveni mâine seară acasă, în aceleaşi condiţii de legalitate.

Transport paralel la Turda

Al doilea articol adus în atenţia judecătorului se referă la o problemă de la Turda: Proces cu miză de 15 milioane de lei. Textul oferă date despre un proces între STP Alba, compania care efectuează transportul de persoane la Turda, şi municipalitate, în care transportatorul cere despăgubiri de 15 milioane de lei. Tours Claus apare în articol pentru că Primăria Turda a decis să cheme în garanţie societatea. Ideea este următoarea: Tours Claus făcea transport judeţean într-un mod cu totul original; cursa Turda – Câmpia Turzii oprea în staţiile de transport local şi folosea autobuze de oraş, dintre care pe unele, ca să inducă publicul în eroare sau nu, le înmatriculase cu numere de tipul CJ-XY-STP.

“Farmecul acestei speţe este dat de faptul că Primăria Turda a părut că tolerează transportul paralel făcut de ani buni în municipiu de Tours Claus. Asta deşi legea nu permite concurenţa pe traseele câştigate prin licitaţie de o societate de transport, în cazul de faţă STP”, scriam în articolul din 16 februarie 2016. Informaţiile despre dosarul STP vs Primăria Turda sunt cât se poate de publice.

Materialul conţine şi punctul de vedere al lui Liviu Jişa. „Vor să îşi trimită în altă parte problemele lor din primărie, dar nu cred că au şanse. Ce vor ei se poate face tehnic, dar ca să şi reuşească este greu, nu se ajunge acolo. Este o chestie generalistă ce le-o cerut ăia (STP, n. red.), nu pot demonstra nimic. O făcut ei calcule că din cauza noastră au pierdut o parte din venituri, dar e o chestie generalistă, toate băgate într-o oală. Nu pot să zică ‘bă, tu pe zi mi-ai luat 10 călători, trebuie să îmi dai 15 lei’, că nu au cum”.

La finalul procesului meu, avocatul acuzării, Ciprian Păun, şi-a încheiat pledoaria foarte convingătoare cu o metaforă împrumutată din acest articol. Alis „își face de cap ca un lup flămând într-un sat fără câini”, era unul dintre intertitluri, iar Păun a obţinut efectul scontat din partea asistenţei. Am scris asta, este adevărat, însă citându-l pe directorul STP Alba, Dan Mostecky: “Operatorul de transport, din cauza dezinteresului sau chiar complicității autorităţilor, își face de cap ca un lup flămând într-un sat fără câini sau cu câini prietenoși”.

Nemulţumirile de la Gilău

Un alt articol care l-a supărat pe patronul din transporturi, vicepreşedinte al Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), a fost Scandalul vine cu autobuzul. Cum se poate repeta situația de la Floreşti, din 2014, la Gilău, în 2016 (din 27 aprilie 2016). În acest caz, lucrurile sunt şi mai clare. Sute de locuitori din Gilău – unde până în 2016 opera Tours Claus, iar de fix un an a intrat Sosim, ambele fiind membre Alis Grup – au semnat o petiţie iniţiată de PNL prin care cereau ca şi în comuna lor să intre autobuze ale Companiei de Transport Public din Cluj-Napoca. Petiţia PNL s-a transformat într-o hotărâre de Consiliu Local, chiar dacă acolo liberalii sunt în minoritate, iar primarul este de la PSD. E de ştiut că nu este prima dată când consilierii din Gilău cheamă CTP; de altfel, comuna este cuprinsă în inelul al doilea de transport metropolitan.

Culmea este că, în articol, precizam cu lux de amănunte că decizia de la Gilău nu poate schimba arhitectura transportului judeţean până în 2019. Transportatorul tocmai câştigase la licitaţie o licenţă şi avea exclusivitate pe zona respectivă, situaţia neavând cum să fie influenţată de o petiţie sau un HCL. Exista posibilitatea să plece de bunăvoie sau să fie forţat dacă era pasibil de sancţiunea ridicării licenţei. Am inserat inclusiv o declaraţie a patronului Sosim Trans SRL, Sorin Şipoş, în care acesta spunea clar că nu renunţă la dreptul său: „De bunăvoie, eu nu plec niciodată. În schimb la ce? Să fim serioşi! Dumneavoastră dacă aţi câştiga un drept, l-aţi da altcuiva? Nici poveste!”.

Pot să înţeleg: Tours Claus a avut un an prost

S-ar putea să nu vă placă jurnaliştii şi nu vreau acum să apăr breasla. Dar nu puteţi nega faptul că presa este acel loc în care tot de ce faci este vizibil. Trebuie să porţi permanent un cântar al cuvintelor la tine, pentru că greşeala o dată făcută e aproape imposibil de reparat. Vorba se duce în eter, pe principiul „ai scăpat porumbelul”, cuvântul rămâne tipărit pe hârtie cât rezistă cerneala. Nu poţi să cumperi întregul tiraj decât dacă te numeşti George Copos. Online-ul e mai înţelegător, dar şi el păstrează variantele nefardate ale unor articole. Textele despre Tours Claus sunt complete şi respectă toate regulile deontologice – au fost ele însele un martor preţios în proces. Am făcut trimiteri la legile care se încalcă, am citat toate părţile în materiale: ca dovadă, Jişa apare cu declaraţii în două texte, Şipoş în al treilea (asta deşi în proces s-a susţinut că nu am cerut puncte de vedere de la „Alişi”).

Fac o paranteză: nu am înţeles nicio secundă de ce m-a dat în judecată persoana Liviu Jişa. OK, despre Tours Claus am scris şi se poate discuta. Despre omul Jişa însă nu am vorbit deloc, chiar dacă aveam informaţii de genul celor pe care Click sau Cancan le-ar fi publicat cu plăcere. Ziua de Cluj nu este însă un tabloid, iar eu nu sunt un jurnalist care să scrie despre amante şi beţii.

Îl înţeleg oarecum şi pe patronul Tours Claus, cu care vorbesc măcar o dată pe lună la telefon. Omul a avut un 2016 dezastruos, în care Alis Grup a pierdut multe trasee. Cumva, uman, îl compătimesc. Nu împărtăţesc însă apetitul său de a căuta noi şi noi “portiţe” în legi; parcă drumul drept e mai indicat nu doar când eşti şofer, ci şi când eşti şef peste şoferi.

Convingerea pe care mi-am format-o este că acest proces a fost doar de intimidare. Din 2014 încoace, Alis a încercat şi cu bune, şi cu rele să mă „liniştească”. Am fost ameninţat de unul dintre patroni, verificat, urmărit, invitat în vacanţă pe litoral şi la tăierea porcului, ziarului i s-a retras publicitatea de la Alis şi i s-a oferit apoi din nou, dar a fost refuzată. Totul, probabil, pentru ca eu să încetez să scriu.

Nu vreau să linguşesc justiţia pentru că mi-a dat mie câştig de cauză. Caut să am încredere în judecători, însă am văzut şi unii care au greşit flagrant. În cazul ăsta îndrăznesc să spun că dreptatea se uita direct în ochii instanţei.

Iată mai jos decizia apărută pe portal.just.ro.

“Respinge ca fiind neîntemeiată cererea formulata de catre reclamanta TOURS CLAUS SRL, în contradictoriu cu pârâtul L.I.V.Obligă reclamanta TOURS CLAUS SRL să achite pârâtului suma de 3000 lei cu titlu de cheltuieli de judecată reprezentând onorariul avocatului.Respinge ca fiind neîntemeiată cererea formulata de catre reclamantul J. L. în contradictoriu cu pârâtul L.I.V.Obligă reclamantul J.L.să achite pârâtului suma de 3000 lei cu titlu de cheltuieli de judecată reprezentând onorariul avocatului. Cu drept de apel în termen de 30 de zile de la comunicare, cererea pentru exercitarea caii de atac urmând a fi depusa la Judecatoria Cluj Napoca. Pronunţată în şedinţă publică, azi, 28.04.2017”.

Avocata mea se numeşte Delia Bota. Mulţumesc, Delia.