Compania de Transport Public (CTP) Cluj va prezenta marţi, în faţa consilierilor locali, bugetul de venituri şi cheltuieli pe 2017. În referat sunt informaţii exhaustive despre activitatea companiei, inclusiv evoluţia numărului de angajaţi, a salariilor şi a călătoriilor din ultimii ani, respectiv estimări pentru perioada următoare. De asemenea, este evidenţiat clar numărul de mijloace de transport care urmează să fie cumpărate, întrucât CTP se află într-un moment de avânt privind înnoirea parcului de vehicule.

Benzile dedicate nu vor aduce un impact major

Una dintre dorinţele mărturisite ale administraţiei locale este aceea de a-i îndemna pe clujeni să folosească mai des mijlocele de transport în comun. Cumpărarea intensivă de autobuze şi troleibuze a avut ca scop oferirea de condiţii mai bune pentru călători, iar instituirea de anul acesta a (unui segment al) benzilor dedicate va creşte şi viteza de deplasare. În planul de mobilitate urbană durabilă a fost măsurată viteza de deplasare a mijloacelor de transport în comun şi toate mergeau, în medie, cu 15 kilometri pe oră.

Până în prezent, planul nu a însemnat un mare succes. În 2015, au fost înregistrate 181.925.523 de călătorii (nu au fost contorizaţi pasagerii, ci numărul de călătorii efectuate), iar în 2016 s-a observat un progres de numai 0,42%, până la 182.679.695 de călătorii. Estimarea pentru 2017 prevede tot o creştere de 0,42%, în referat fiind evidenţiat un număr de 183.446.950 de călătorii. Asta înseamnă că, în viziunea specialiştilor de la CTP, impactul introducerii benzii dedicate între biserica Sf. Petru şi clădirea primăriei ar fi minor.

„Se observă o creştere a călătoriilor în 2016 faţă de 2015 cu 0,42%. În condiţiile în care în anii comparaţi s-a efectuat transport pe aceleaşi localităţi, creşterea se datorează atragerii unor clienţi noi spre transportul public de persoane şi pe fidelizarea altor clienţi (clienţi ocazionali care preferau bilete şi acum au trecut pe abonamente). În condiţiile în care tarifele cu care operează CTP vor rămâne la fel pe parcursul anului 2017, estimăm că acest uşor trend de creştere sesizat în anul 2016 faţă de anul 2015 se va păstra şi în anul 2017 faţă de anul 2016″, se arată în referat.

Au crescut cheltuielile cu personalul după protest

În 15 martie, aproape 100 de şoferi de la CTP au protestat în faţa instituţiei, cerând salarii majorate, iar directorul Liviu Neag a promis o creştere de zece procente. Iată că fondul de salarii pe 2017 este într-adevăr mai mare cu aproape 10%, în condiţiile în care numărul mediu estimat de angajaţi pentru acest an este cu doar 20 mai mare faţă de 2016.

1.440 este numărul mediu de angajaţi prognozat pentru 2017 de conducerea instituţiei, faţă de 1.420, cât a fost în 2016. Cheltuielile cu personalul au sărit de la 68.224.000, anul trecut, la 74.085.000, pentru 2017.

42.873.263

lei vechi este venitul mediu brut lunar al angajaţilor de la CTP, cu sporuri si prime, obţinut prin împărţirea sumei prevăzută la cheltuielile cu personalul la numărul de angajaţi (circa 514 milioane vechi pe an). Şoferii şi impiegaţii se plâng însă că veniturile lor sunt mult mai mici de atât.

În 2015 au fost 1.556 de angajaţi, iar fondul de salarii a fost de 50.417.000 lei.

Tot se mai cumpără vehicule second hand

Primăria şi conducerea CTP au în plan, pentru 2017, cumpărarea de autobuze şi troleibuze. În prezentarea bugetului, primarul Emil Boc a vorbit despre opt troleibuze noi (parte din acordul cadru semnat în toamna anului 2015 şi prin care au venit deja la Cluj 12 vehicule cu captatoare), zece autobuze electrice (dintr-un contract finanţat în proporţie de 85% de Guvernul Elveţiei) şi 20 de autobuze scurte (acestea sunt primele din cele 50 de vehicule care urmează să fie cumpărate din creditul de 20 de milioane de euro luat de la Raiffeisen, garantat de Primărie şi rambursabil în zece ani).

Referatul arată însă că CTP tot mai cumpără autobuze second hand. Ultima dată cumpărase zece astfel de maşini pe final de 2015. De altfel, în ultimii ani, CTP a cumpărat mai multe rânduri de vehicule second-hand Renault, care au circulat în Franţa. Acum sunt bugetate 20 de autobuze articulate rulate, evaluate la 2.071.000 de lei + TVA. Sursa de finanţare pentru această investiţie este bugetul municipiului.