Primii bani din fonduri europene merg pe transport, la Cluj. Boc: „Este o investiţie pentru viitorul oraşului”

0
1055

Absorbţia fondurilor europene, în România, este zero. Nu s-au deschis apelurile, deşi – teoretic – exerciţiul financiar al UE a început în 2014. Chiar şi cu corecţia de trei ani pe care o primeşte ţara noastră, tot ar trebui ca, în 2017, fabrica de atras bani de la Bruxelles să duduie. Însă nu se întâmplă aşa, cel puţin până în prezent.

Clujul are rezervaţi 45 de milioane de euro şi, potrivit informaţiilor din Primărie, există proiecte pentru toţi banii şi se aşteaptă momentul în care acestea vor putea fi depuse. La prezentarea bugetului pe 2017, primarul Emil Boc a arătat ce va face cu primii circa 15 milioane de euro europeni: va cumpăra zece garnituri de tramvai (deşi, evident, suma nu apare în bugetul pe acest an).

20170313_173545

„Se suţine mobilitatea pe fonduri europene şi vrem să înlocuim toate tramvaiele acestea vechi. Nu poţi să stai numai cu patru tramvaie noi în Cluj, când restul sunt aşa cum arată. Există resursa financiară şi este o investiţie pentru viitorul Clujului, nu una pentru o zi-două. Cât de decent este să circuli cu aceste tramvaie moderne, cu aer condiţionat, cu wi-fi, cu toate condiţiile, sau să circuli cu tramvaiele vechi, pe care le folosim pentru că nu avem ce face. Aşteptăm să se deblocheze de la nivel guvernamental depunerea de proiecte; este o alocare specifică şi pot fi achiziţionate tramvaie”, a spus Emil Boc, la Realitatea FM.

Cele zece garnituri ar urma să coste, la o estimare aproximativă, 15 milioane de euro. Practic, o treime din banii europeni pe care Clujul îi poate absorbi până în 2023 sunt destinaţi cumpărării mijloacelor de transport urban pe şine.

În acest fel, Compania de Transport Public (CTP) ar urma să beneficieze de 20 de tramvaie moderne: cele patru existente, cumpărate în 2012, şase pentru care se pregăteşte de licitaţie şi pe care ar urma să le achiziţioneze din creditul de 20 de milioane de euro de la Raiffeisen, garantat de Primărie, respectiv cele zece despre care vorbeşte Emil Boc.

Achiziţia de tramvaie din 2012 a deschis practic sezonul de cumpărături pentru Primărie şi CTP, pe care îl putem numi „etapa mov”. Au urmat 40 de autobuze articulate şi zece nearticulate, respectiv 26 de troleibuze, 12 dintre acestea în urma unui acord-cadru cu Astra Vagoane Călători Arad. Din acest acord mai trebuie să ajungă la Cluj, până în luna aprilie, alte opt troleibuze. În perioada următoare, în oraş ar mai urma să sosească 10 autobuze electrice, finanţate de Guvernul Elveţiei, şi 50 de autobuze scurte, care de asemenea vor fi cumpărate prin creditul de la Raiffeisen. Procedurile de licitaţie au fost demarate în toate cazurile.

Iar acum, tragem linie şi adunăm. 110 autobuze (din care 40 „cu burduf” şi zece electrice), 34 de troleibuze şi 20 de tramvaie. Matematica spune că, până la finalul anului 2018, Clujul ar putea deveni un furnicar cu 164 de vehicule mov (în fapt, chiar dacă sunt noi, 14 troleibuze nu au fost vopsite mov). Este un pas mare înainte în demersul anunţat anul trecut de Boc: schimbarea întregii flote a CTP. Până la acest deziderat mai este însă de lucru.

Zilnic, în Cluj-Napoca şi zona metropolitană circulă în jur de 270 de mijloace de transport în comun. La orele de vârf, potrivit conducerii CTP, sunt pe traseu 170-180 de autobuze, 67-70 de troleibuze şi 20-22 de garnituri de tramvai.

„O analiză a calităţii serviciilor publice de transport ne dă deja pe locul 1 în România, fără dotările viitoare de care vorbim”, spunea anul trecut directorul CTP, Liviu Neag.