Lovitură grea pentru Sens Vest SRL, societate care îi aparţine omului de afaceri turdean Cornel Toma. Într-o singură zi, aceasta şi-a pierdut cea mai mare parte dintre clienţi şi a rămas în afara „jocului” transporturilor.

Sens Vest avea un spaţiu de autogară închiriat, pe strada Fabricii. În septembrie a primit un preaviz din partea proprietarilor, care au ales să vândă terenul către un dezvoltator imobiliar. Imediat, Toma a notificat Consiliul Judeţean, care la rândul său a avertizat transportatorii; li s-a comunicat că mai beneficiază de serviciile de autogară ale Sens Vest până în 25 februarie. Din păcate, dezvoltatorul nu a avut răbdare să se scurgă cele şase luni şi, în 2 februarie, a pus autogara la pământ

Cornel Toma a pornit o cursă contracronometru să găsească şi să autorizeze un alt spaţiu de autogară. A cumpărat cu 80.000 de euro o fostă benzinărie pe strada Căii Ferate, în care susţine că a mai investit 70.000 de euro. Nu a reuşit însă să autorizeze această pompă de carburant-autogară până în 25 februarie. În acest context, pentru că a nu avea contract de autogară valid duce la pierderea licenţei, transportatorii au părăsit Sens Vest.

MV Trans, Simdoria, Fany, GVP, Vio şi Dani Trans şi Bus Trans s-au mutat în grup la autogara Fany, de pe strada Giordano Bruno 1-3. Practic, Sens Vest îşi poate păstra doar operatorii de curse internaţionale.

„Noi nu avem nicio vină. Dacă nu respectăm graficul de circulaţie, ne pierdem licenţa de transport. Am rămas în relaţii bune cu Cornel Toma, dar dânsul nu şi-a autorizat autogara, iar acum degeaba o mai face. Probabil o va putea folosi în viitorul program de transport, din 2019„, a spus Laurenţiu Vârşescu, patronul MV Trans, cel care operează curse Cluj – Câmpia Turzii.

Autogările pe care le pot folosi transportatorii au fost trecute în programul judeţean de transport şi nu se puteau modifica, întrucât au făcut obiectul unei hotărâri de consiliu judeţean. Rigiditatea de la Cluj este inexplicabilă: în alte judeţe nu s-au prevăzut autogările, iar firmele puteau alege singure de unde pleacă; în programul interjudeţean întocmit de Autoritatea Rutieră Română (ARR) sunt prevăzute în mod expres autogări, dar transportatorii le pot modifica de două ori pe ani, în baza unei cereri. În urmă cu două săptămâni, reprezentantul Autorităţii de Transport Judeţean Cluj, Octavian David, părea că vrea să ofere o mână de ajutor societăţii Sens Vest. „După ce autogara se va autoriza, vom face o nouă hotărâre de consiliu judeţean care să includă autogara”, spunea David. Acum el s-a răzgândit, realizând probabil că este pe cale să comită un abuz. În acest moment, programul judeţean de transport se modifică în funcţie de contractele pe care le încheie fiecare dintre operatorii care au plecat de la autogara rămasă fără autorizaţie.

„I-am primit pe cei câţiva transportatori care au dorit să vină la noi în autogară. Ştim să riscă să îşi piardă licenţa de transport şi le întindem o mână de ajutor. Chiar şi azi au venit încă două societăţi, Sova Impex şi Misi Trans. Le-am trimis la Consiliul Judeţean să le prezinte o înştiinţare că se mută la noi”, a spus Vlad Sabo, directorul companiei Fany.

„Noi cerem expres să apară autogara noastră în caietul de sarcini. Trebuie să scrie Beta pe graficul lor de circulaţie”, a spus dispecera de serviciu de la autogara Beta.

În Cluj există în acest moment două autogări autorizate şi active, Fany şi Beta, ambele pe strada Giordano Bruno.

Din păcate, în cazul unora dintre operatori autogările sunt doar fictive. Chiar dacă şoferii îşi vizează în autogări foaia de parcurs, ei îşi iau şi îşi lasă călătorii în alte locuri, cu largul concurs al instituţiilor care trebuie să le controleze activitatea.

DECLARAŢIE
„Eu încerc să transfer activitatea de pe Fabricii pe Căii Ferate, fără ca publicul călător să aibă de suferit. Este ceva nou, dar extrem de greu, cu bani puţini, iarna şi cu o multime de alte greutăţi obiective şi subiective”
Cornel Toma, patron Sens Vest SRL