Greşeala primăriei de lângă gară. „Autogară, nu Kaufland”

0
701

Master Planul General de Transport prevede, pentru Cluj, noduri multimodale. Si sume din fonduri europene pentru crearea lor. Este vorba despre platforme unde se intersecteza diferite mijloace de transport, precum avion, tren, autobuz, si care permit un transfer rapid al calatorilor si marfurilor.

Conducerea aeroportului a facut eforturi disperate, in urma cu doi ani, pentru a accesa fonduri europene; aerogara urma sa fie conectata cu o statie CFR. Consiliul Judetean nu a reusit sa intocmeasca insa documentatia la timp. Nici cei de la CFR nu au fost incantati, pentru ca aveau un procent de cofinantare.

O idee similara exista si referitor la gara feroviara principala din Cluj, pe care specialistii – inclusiv cei care au conceput Planul de Mobilitate Urbana – o vad conectata cu o autogara.

Acest lucru mai este posibil, dar nu pentru mult timp. Vizavi de iesirea de la peroane, in partea nordica a garii, exista un teren viran. Se afla imediat langa magazinul Dedeman si a gazduit, in trecut, fabrica Tehnofrig. Primaria nu a facut niciun gest pentru a realiza acolo o autogara; dimpotriva, a eliberat o autorizatie de construire pentru un hypermarket Kaufland. Specialistii cred ca este o greseala.

Multimodal improvizat. Exista firme care isi parcheaza si in prezent autobuzele pe locul unde specialistii cred ca ar trebui creata o autogara
Multimodal improvizat. Exista firme care isi parcheaza si in prezent autobuzele pe locul unde specialistii cred ca ar trebui creata o autogara

„Eu si alti urbanisti am considerat ca acolo ar fi utila o autogara. Kauflanduri se pot face oriunde. Terenul nu apartine municipalitatii, dar tocmai acesta este rolul unui primar, sa negocieze. Iar noi avem un primar care stie sa negocieze. Sa le dea investitorilor teren in alta parte, dublu daca trebuie. Municipalitatea poate face acolo propria autogara sau sa organizeze o licitatie si sa vina un investitor privat. Din pacate, administratia nu gandeste in felul acesta”, a spus Serban Tiganas, presedintele Ordinului Arhitectilor din Romania. In diverse dezbateri publice, societatea civila i-a cerut zadarnic primarului sa creeze o autogara langa statia de tren.

Pe partea sudica a garii feroviare, chiar in fata intrarii principale, exista o statie de taxi si una de tramvaie, in fapt un bun inceput de nod multimodal. Aceasta asigura o conexiune cu interiorul municipiului; autogara ar arata preocuparea administratiei si fata de pasagerii care locuiesc in afara localitatii resedinta de judet.

In Cluj exista doua autogari la cca 500 de metri de gara feroviara, Beta si Fany. De asemenea, la aproximativ aceeasi distanta, dar in directia opusa, este in curs de amenajare autogara Sens Vest. Asta inseamna ca un calator interesat de un transfer trebuie sa isi traga bagajele dupa el o jumatate de kilometru. „Am cautat sa fac autogara cat mai aproape de gara. Acesta a fost cel mai apropiat amplasament pe care l-am gasit”, a spus Cornel Toma, patronul Sens Vest SRL.

Serban Tiganas a mai identificat un teren privat care ar trebui recuperat de primarie. In spatele noii baze sportive din Gheorgheni, inca neinaugurata, exista o suprafata pe care o firma doreste sa dezvolte un proiect imobiliar. „Pentru a prelungi culoarul verde de acolo, parte din Parcul Est, municipalitatea ar trebui sa ii propuna la schimb investitorului teren in Lomb sau in Borhanci, acolo unde se doreste dezvoltarea unor cartiere de locuinte”,  a subliniat arhitectul.