Boagiu se interesează de creaţia ei, ISCTR. Răspunsul ministrului

0
1330

Fostul ministru al Transporturilor Anca Boagiu, acum senator, a adresat de la tribuna Parlamentului o întrebare care vizează Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Traficul Rutier. Întrebarea l-a ţintit pe actualul ministru al Transporturilor, Sorin Buşe. Aşa cum se ştie, ISCTR este poliţia transporturilor, fie că vorbim despre mărfuri, fie că vorbim despre persoane. Anca Boagiu este „părintele” instituţiei, pe care a înfiinţat-o în 2011.

Potrivit legii 352/2015, care ar urma să intre în vigoare de la 1 ianuarie 2017, inspectorii ISCTR vor deveni funcționari publici, iar instituţia este prevăzut să fie finanțată în totalitate de la bugetul de stat. Vă reamintesc că un raport al Curţii de Conturi a arătat recent că ISCTR ar fi trebuit să încaseze bani de la Autoritatea Rutieră Română şi Registrul Auto Român, pentru a putea funcţiona, dar cele două instituţii nu au mai virat de ani buni sumele prevăzute către inspectorii de control. Astfel s-a ajuns ca personalul care se ocupă de verificarea şi controlul transporturilor fie subdimensionat. Şi nu e bătaie mare pe posturi, întrucât, în urma altui control al Curţii de Conturi, salariile au scăzut semnificativ de vreo doi ani.

Ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, i-a răspuns Ancăi Boagiu. El susţine că s-au făcut demersuri ca legea  352/2015 să fie prorogată (adică intrarea ei în vigoare să fie amânată) pentru identificarea „soluţiilor optime pentru schimbarea statutului juridic al ISCTR, astfel încât activităţile de inspecţie şi control să nu fie perturbate şi desfăşurarea transporturilor rutiere în condiţii de siguranţă şi concurenţă loială să nu fie afectată”. Buşe spune că s-a promovat şi un proiect de hotărâre de guvern care să modifice şi completeze HG 1088/2011, privind organizarea şi funcţionarea ISCTR, din cauză că „au fost constatate o serie de aspecte problematice legate de aplicarea coerentă a prevederilor Legii nr. 352/2015”.

Ministrul mai spune că se creează cadrul instituţional ca inspectorii să aibă mai multe pârghii în ceea ce priveşte contrilul şi a promis că se vor face angajări.

„La nivelul Ministerului Transporturilor se are în vedere în permanenţă actualizarea legislaţiei specifice, atât prin raportare la legislaţia UE, cât şi la bunele practici în domeniu, pentru a se asigura ISCTR un cadru normativ clar şi coerent, care să contribuie la o aplicare unitară a normelor şi care, în acelaşi timp, să creeze premisele îmbunătăţirii comportamentului tuturor actorilor de pe piaţa transporturilor rutiere, generând în final un climat de siguranţă rutieră şi de creştere economică în acest sector important. Ministerul Transporturilor a iniţiat şi va continua demersurile privind creşterea numărului de inspectori, întrucât legislaţia adoptată în ultimii ani a determinat o creştere a atribuţiilor ISCTR, iar pentru un control eficient, unitar şi permanent, sunt necesare resurse umane suplimentare”, scrie în finalul răspunsului către Anca Boagiu.

ISCTR a preluat în 2011 atribuţiile de verificare şi control ale Autorităţii Rutiere Române, care a rămas atunci doar cu atribuţiile de reglementare a transportului.