37 de milioane de euro pentru transportul public din Cluj

0
463
Autobuzele mov au invadat Clujul

Clujul face eforturi pentru un transport public mai performant. Directorul Agenţiei de Dezvoltare Metropolitană, Zoltan Coraian, a explicat la Realitatea FM care sunt priorităţile polului de creştere Cluj, din punct de vedere al mobilităţii urbane, pentru exerciţiul bugetar 2014-2020 al Uniunii Europene.

Câteva dintre cele mai importante obiective, culese din Planul de mobilitate urbană durabilă (realizat anul trecut de o compania britanică, cu bani de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare), ţin direct de modernizarea serviciilor oferite de Compania de Transport Public (CTP): extinderea parcului auto, înnoirea liniilor de alimentare pentru troleibuze şi tramvaie, un acces mai bun la mijloacele de transport în comun.

„Polul de creştere ale la dispoziţie 37 de milioane de euro până în 2020, pe Axa 4.1, <Promovarea planurilor sustenabile de mobilitate urbană>. În 31 decembrie 2019 se va face o reevaluare a proiectelor, iar oraşele reşedinţă de judeţ care nu au cheltuit banii îi pierd, iar aceştia se redistribuie. Noi avem proiectele pregătite şi aşteptăm ghidurile de la minister, care ar fi trebuit să apară încă de anul trecut”, a spus Coraian.

Potrivit şefului Asociaţiei de Dezvoltare Metropolitană, Clujul vrea bani europeni ca să cumpere 12 tramvaie, 15 troleibuze şi 20 de autobuze electrice.

Achiziţia acestor mijloace de transport ar putea fi considerată ultimul pas dintr-o primă etapă de înnoire a parcului auto al CTP, pe care o putem numi „etapa mov”. S-a început timid, cu un contract-cadru pentru 12 tramvaie, din care s-au cumpărat doar 4, în 2012. Apoi s-au luat 40 de autobuze articulate, care au sosit în 2014, urmate, în 2015, de 10 alte autobuze nearticulate. Şi depoul de trleibuze se înnoieşte: până în vara anului viitor, ar urma să avem 20 de troleibuze noi; primele au sosit din iulie la Cluj, dar momentan nu se află pe traseu. Acestea se adaugă celor 10 troleibuze noi achiziţionate în 2013 (acestea nu au fost însă vopsite mov). În pregătire se află şi o licitaţie pentru 10 autobuze electrice, finanţate de Guvernul Elveţiei, iar un acord cu BERD, care se negociază intens anul acesta, ar urma să mai aducă la Cluj 20 de milioane de euro, adică 50 de autobuze articulate şi 7 tramvaie.

Şi acum aritmetică. Adunând toate aceste mijloace de transport, constatăm că locuitorii Clujului ar beneficia de aproape 200 de noi vehicule, dotate la standarde moderne. Mai exact, 198. Dacă tot le cere clujenilor să lase maşinile personale acasă, municipalitatea şi compania de transport încearcă să ofere şi condiţii de confort. Gata cu perioada „Saviem”, ne aflăm în „etapa mov”.

280

este numărul aproximativ de mijloace de transport al CTP care circulă în acelaşi timp la Cluj şi în zona metropolitană, la orele de vârf.

În perioada aceasta, CTP a cumpărat şi vehicule rulate, dar acestea nu le-am luat în calcul.

Zoltan Coraian a declarat că se gândesc şi soluţii pentru ca viteza medie a transportului public să crească. În acest moment, aceasta se învârte în jurul a 14-15 kilometri pe oră. Cea mai importantă soluţie este banda dedicată autobuzelor, pentru care se caută soluţii. O alta, cu costuri mai mari şi impact mai mic, este înnoirea liniilor de alimentare a troleibuzelor şi tramvaielor. „Troleibuzele trebuie să încetinească la macaz, iar asta înseamnă de multe ori să rateze <unda verde>”, a spus Coraian, care a menţionat însă că viteza medie de deplasare a troleibuzelor va creşte doar cu cel mult 2 kilometri pe oră.

Reorganizarea staţiilor pentru mijloacele de transport în comun este un alt obiectiv. „Distanţa maximă din orice punct al Clujului către o staţie de transport public ar trebui să fie de cel mult 500 de metri. Practica ne arată că, dacă este mai mare această distanţă, omul preferă să folosească maşina personală. Din păcate, există zone care nu sunt deservite optim şi vă dau un exemplu, strada Mehedinţi. Acolo, găsirea unei soluţii este foarte dificilă, iar introducerea mijloacelor de transport în comun ar trebui să urmeze după etapa rezolvării parcărilor pentru cei care îşi lasă maşinile de o parte şi de alta a străzii”, a afirmat directorul Asociaţiei de Dezvoltare Metropolitană.