Ministerul Transporturilor a publicat luna aceasta pe site-ul său modificările pe care doreşte să le facă la OG /2011, privind transporturile rutiere. Sunt doar câteva prevederi, însă acestea i-au pus pe jar pe „băieţii deştepţi” din transporturi.

Linia9.ro a mai scris că există o serie de societăţi care fac transport regulat, mascat în transport ocazional.

CONTEXT: Transportul regulat este licitat o dată la şase ani, iar programul naţional de transport se întocmeşte ca mersul trenurilor: autogară, număr de curse, oră, nivel de echipare a maşinii. Actualul program a intrat în vigoare la 1 ianuarie 2014 şi este valabil până în 2019. Numai că, pe parcurs, unele firme s-au trezit că programul naţional de transport nu le mai satisface nevoile de câştig; au apărut şi societăţi noi, dornice să intre pe piaţă, deşi nu deţin nicio licenţă de traseu. Folosindu-se de o portiţă din lege, acestea au reuşit să efectueze curse regulate cu documente de cursă ocazională la bordul autobuzelor şi să bage practic mâna în buzunarul celor care au respectat prevederile în vigoare.

Inclusiv noi am semnalat problemele din transportul rutier de persoane din zona Clujului. În urmă cu doi ani, am informat conducerea centrală a ISCTR că Tours Claus are un traseu Bucureşti – Cluj pe care îl efectuează în regim de curse regulate de la Bucureşti la Aiud şi în regim de cursă ocazională de la Aiud la Cluj, cu aceiaşi pasageri la bord. Chiar şi sancţionată drastic, societatea a continuat să opereze traseul. Apoi, în vară, am transmis MT, ARR şi ISCTR informaţia că MC Bus Technology, firma care deţine brandul Memento Bus, realizează curse „ocazionale regulate” de la Cluj la Bucureşti. Răspunsurile au fost evazive, la modul că „vom verifica şi vom lua măsuri”.

Iată ce declara vara aceasta Liviu Jişa, patronul Tours Claus: „Dacă ăia de la putere nu sunt în stare să facă o lege clară şi sunt tot felul de portiţe… Nu are niciun ISCTR legislaţie să îi oprească. E o piraterie fiscalizată. Biletele sunt înregistrate, se plăteşte după ele”.

Ministerul Transporturilor dă semne că s-a trezit şi doreşte să clarifice legea despre care vorbea Jişa. Prevederile propuse spre schimbare de ministrul Sorin Buşe nu sunt ideale, dar închid portiţa din lege şi fac mai uşoară misiunea inspectorilor ISCTR, care deocamdată nu ştiu cum să sancţioneze cursele „băieţilor deştepţi”.

Timp de zece zile, transportatorii au avut posibilitatea să propună completări. Cei de la Memento au urlat cel mai tare. Patronul Marius Pandel are două adrese în care îşi exprimă nemulţumirea, altele sunt trimise în numele firmelor sale Christian Bus, MC Bus Technology. În opoziţie se află şi cei care organizează transport de persoane sub brandul Transfero. Lucian Costin a venit la Cluj să lanseze serviciul de la aeroportul „Avram Iancu” şi a arătat că maşinile sale circulă după legea taximetriei. Totuşi, este împotriva schimbărilor propuse de ministrul Transporturilor. Textul său a fost copiat întocmai de Florin Baciu, angajatul lui Liviu Jişa de la Alis Holidays, companie care este partenerul de la Cluj al celor de la Transfero. Pe de altă parte, majoritatea transportatorilor, care au curse regulate şi le operează cinstit, sunt de acord cu modificarea legii.

Interesant este că marile asociaţii patronale din domeniul transportului nu au venit cu niciun fel de solicitări pe adresa de email pusă la dispoziţie de minister.

Iată conţinutul proiectului de Ordin al ministrului transporturilor pentru modificarea și completarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere şi a activităţilor conexe acestora stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr. 27/2011 privind transporturile rutiere aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr.980/2011.

Art. 1 – Normele metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturile rutiere şi a activităţilor conexe acestora stabilite prin Ordonanţa Guvernului nr.27/2011 privind transporturilor rutiere aprobate prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 980/2011, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 854 şi 854 Bis  din 2 decembrie 2011, cu modificările şi completările ulterioare, se modifică şi se completează după cum urmează:

1 La articolul 74, alineatul (4)  se modifică şi va avea următorul cuprins :

„(4) Foile de parcurs se completează în dublu exemplar de către operatorul de transport rutier pentru fiecare călătorie înainte de raportarea acesteia prevăzută la art 134 lit. af), fiind barate și ștampilate de către operatorul de transport. ”

  1. Articolul 61 se modifică şi va avea următorul cuprins :

„Art.61 Pe tot parcursul călătoriei în cazul transportului de persoane prin servicii ocazionale componența grupului trebuie să rămână aceeași.”

  1. La articolul 134, lit.s), pct.(xii) se modifică şi va avea următorul cuprins :

„xii) să efectueze traseul sau cursa, în cazul transporturilor interjudeţene, până la atribuirea acesteia, dar nu mai mult de 60 de zile de la data primirii de la Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier a înştiinţării privind retragerea licenţei de traseu”

  1. La articolul 134, lit.af) se modifică şi va avea următorul cuprins :

„af) să completeze cu 24 ore anterior începerii efectuării  călătoriei, formularul electronic disponibil pe pagina de internet a Autorității Rutiere Române – A.R.R., datele solicitate referitoare la transportul rutier de persoane prin servicii ocazionale.”

Art. 2 – Autoritatea Rutieră Română – A.R.R. va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Art. 3 – Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.

DECLARAŢIE

„Actuala legislație e deja nejustificat de restrictivă și cu toate astea există exemple notorii de firme, vezi Memento Bus, care își permit să o ignore pur și simplu.”

Alin Burcea, preşedintele ANAT