Maşinile STP circulă la Turda de şase ani şi jumătate

Societatea de Transport Public (STP) va continua să asigure transportul public în Turda, cel puţin în următoarele şase luni. Consiliul Local Turda are joi pe ordinea de zi prelungirea cu şase luni a unui contract care a expirat în 2 mai 2016 şi care  a fost prelungit, tot pe şase luni, de fostul primar Tudor Ştefănie.

Actualul primar al oraşului Turda, Cristian Matei, a explicat cum stau lucrurile, fără să uite să trimită săgeţi înspre fostul edil şef. « Contractul dintre Primărie şi STP Alba, punct de lucru Turda, a fost încheiat pe şase ani. A fost valabil între 2010 şi 2016 ; el a expirat în 2 mai, anul acesta. Primăria a organizat o licitaţie târzie, la care nu s-a prezentat decât tot STP şi nu a putut fi adjudecată. Nu ştiu de ce, contractul s-a făcut pe legea 34, a achiziţiilor publice, deşi normal era să se facă pe legea 51, a serviciilor de interes public. Înţelegerea s-a prelungit în primăvară pe încă şase luni fără o hotărâre de consiliu local. Normal, procedura de redactare a documentaţiei şi a caietului de sarcini pentru licitaţie ar fi trebuit reluată, dar nu s-a întâmplat aşa până am venit eu la primărie. Aşadar, prelungirea expiră în 2 noiembrie şi am decis să reînnoim pe şase luni. Sper ca STP să fie de acord, altfel nu ştiu ce am putea face. Între timp, înscriem anunţul de licitaţie în jurnalul oficial al Uniunii Europene; am înţeles că acest demers trebuie făcut cu un an înainte de atribuire. Am cerut Autorităţii Naționale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice (ANRSC) să ne confirme că facem lucrurile corect, pentru că au existat transportatori care au spus că prevederea intră în vigoare doar de la 1 ianuarie 2018. Aşteptăm să primim un răspuns », a explicat Matei. Dacă ANRSC va spune că e nevoie de un an, e limpede că licitaţia va avea loc cel mai devreme în noiembrie 2017 şi că STP va fi invitată să mai semneze o prelungire, în aprilie. De altfel, contractul original spune că se pot opera prelungiri cu acordul părţilor.

L-am întrebat pe primar şi dacă este mulţumit de serviciile STP, firma care îi transportă pe turdeni de şase ani şi jumătate. « În principiu, sunt mulţumit, populaţia este mulţumită. Licitaţia este însă necesară, pentru că avem nevoie de autobuze mai noi şi mai dotate. Autobuzele STP s-au mai uzat, nu au condiţii pentru persoane cu dizabilităţi, se mai strică aerul condiţionat, se mai repară, dar maşinile nu mai sunt ca la momentul licitaţiei din 2010. De asemenea, avem nevoie şi de un sistem de ticketing, pentru a avea un control la nivel de abonamente », a subliniat Cristian Matei.

Directorul STP Turda, Dan Mostecky, a afirmat că este de acord să continue să presteze serviciile de transport. „Noi am trimis zilele trecute o adresă la Primărie, prin care aminteam că va expira contractul în noiembrie. Am propus prelungirea contractului până la desemnarea unui noi operator de transport, dar nu mai mult de trei ani. Regulamentul european 1370 permite prelungirea contractelor cu până la jumătate din durata lor iniţială, dacă nu s-a realizat amortizarea bunurilor incluse în înţelegere. În cazul nostru, contractul a fost pe şase ani. Dar Primăria a propus prelungirea contractului pe şase luni, aşa s-au gândit ei. Sigur că suntem de acord să mergem mai departe, pentru a exista continuitate şi pentru ca turdenii să nu rămână fără un serviciu de transport”, a spus Mostecky.