Harta interactivă realizată de specialiştii Ministerului Transporturilor include, pe culori, cele mai importante proiecte de infrastructură ale ţării. Clujul este multicolor: verdele arată pe unde trec autostrăzile, movul, pe unde au fost desenate şoselele-expres, roşul a fost destinat drumurilor trans-regio, cu negru apar căile ferate ce urmează să fie electrificate, iar bulinele portocalii sunt legenda pentru noduri multimodale.

harta master plan

Atenţie! Datele de finalizare ale tuturor proiectelor sunt gândite ca şi cum Master Planul ar fi intrat în vigoare în 2014, deşi, în realitate, a fost aprobat în septembrie 2016.

Autostrăzile Clujului. În Master Plan apar continuări ale autostrăzii existente în judeţ. Tronsonul de la Nădăşelu la Suplacu de Barcău, de 93 km, are ca perioadă de implementare anii 2016-2018 şi o valoare estimată de 1 miliard de euro, iar cel de la Câmpia – Turzii la Târgu Mureş, de 56,50 kilometri, ar trebui să se finalizeze în 2017 şi să coste 224,94 milioane de euro. Tot în 2017 ar urma să fie circulabilă şi liniuţa verde care reprezintă A10, autostrada Mureş – Arieş, de la Sebeş la Turda- 70 de kilometri de drum costă 278,74 milioane de euro.

Şoselele cu patru benzi. Trans-Regio Feleac are două sectoare – Gilău – Cluj şi centura de sud a municipiului – în lungime totală de 38,3 kilometri. Primul proiect costă 85,79 milioane, al doilea 40,56 milioane. Perioada de realizare nici nu merită discutată: 2016-2017. Someş Expres este şoseaua care ar urma să lege Turda cu Bistriţa, pe de o parte, cu Baia Mare şi Halmeu, pe de alta. 320,30 kilometri de asfalt în valoare de 1.713,21 milioane de euro. Aici nu sunt probleme cu execuţia, programată tocmai pentru 2028-2032.

Noduri multimodale şi aeroport. Un nod ar urma să fie realizat la Turda până în 2023 şi să coste 10,72 milioane de euro, iar unul la aeroportul din Cluj, 34,25 milioane. Aeroportul primeşte bani şi pentru prelungirea pistei, 125,32 de milioane pentru o perioadă din care s-au scurs deja nouă luni, 2016-2018.

Modernizarea căilor ferate. Căile ferate ale judeţului apar în mai multe proiecte din Master Plan. Prioritate are calea ferată turistică Turda – Abrud, 93 de kilometri, 217,80 milioane de euro, care ar fi trebuit terminată până în 2018. Modernizarea staţiei CFR Dej Călători ar urma să fie realizată până în 2020. În schimb, este timp berechet pentru electrificarea dublă a liniilor Coşlariu – Teiuş – Câmpia Turzii şi Câmpia Turzii – Cluj, până în 2029. Primul sector ar urma să coste 241 de milioane de euro, al doilea, 321 de milioane.

MPGT a fost agreat de Comisia Europeană. Totodată, documentul a fost prezentat comisiilor de specialitate de la nivelul Parlamentului României. În iunie 2016, Proiectul de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea documentului strategic al României a fost supus consultării publice şi dezbaterii în cadrul Comisiei de Dialog Social.

Master Planul reprezintă cadrul general de dezvoltare, sursele de finanţare, strategia de implementare a proiectelor precum şi asigurarea activităţii de întreţinere şi reparaţii curente pentru infrastructura de transport naţional până în anul 2030.