Statul român dă semne că se predă în lupta cu „ilegaliştii” din transporturile rutiere de călători. Capitulează şi aici, aşa cum a făcut-o în diverse alte domenii, pentru că în lege există „portiţe” şi pentru că instituţiile abilitate nu au îndeajuns „sânge în instalaţie”. Vă spun contextul şi vă dau un mic exemplu.

Contextualizare: odată cu privatizarea a ceea ce a mai rămas din IRTA (fosta RATA), întreprinderea care se ocupa înainte de Revoluţie de transportul rutier de persoane, statul român a externalizat cursele regulate judeţene şi interjudeţene. Mai întâi, piaţa a fost liberă, apoi guvernanţii au venit cu legi şi instituţii care să reglementeze şi să verifice operatorii. Licitaţiile s-au făcut electronic, pe criteriul maşinii mai noi şi cu confort mai mare, iar un atu important a devenit vechimea transportatorului pe un anumit traseu. În momentul în care a atribuit traseele şi a oferit operatorului exclusivitate pe anumite trasee şi pe anumite intervale orare, statul şi-a asumat şi rolul de a-l proteja pe acesta de „rechini”. E limpede că, dacă nu le iese un profit, firmele nu mai au niciun interes să facă transport şi tot acest sistem se prăbuşeşte. Autoritatea Rutieră Română (ARR) a avut rolul de poliţie a transporturilor rutiere de persoane, transferat apoi către Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Traficul Rutier (ISCTR), desprins din ARR. La nivel judeţean, reglementarea şi verificarea cade în seama autorităţilor judeţene de transport din cadrul consiliilor judeţene.

Am mai scris că un operator de transport a găsit portiţa prin care poate să păcălească reglementările din domeniul curselor regulate de persoane. Practic, face curse regulate, dar le maschează în curse ocazionale. Vă ofer toate detaliile, cu puncte de vedere de la instituţiile pe care le-am sesizat.

Operatorul studiat este Memento Bus, de fapt MC Bus Technology, deţinut de Marius Pandel, patronul Christian Tour. Se cunoaşte exact ziua şi ora când pleacă autobuzul, ziua şi ora când ajunge la destinaţie. La un control în trafic, însă, cei de la ISCTR află că este vorba despre un transport OCAZIONAL, în genul celor efectuate cu turiştii care merg să viziteze cetăţi medievale sau cu elevii duşi la muzee în perioada şcolii altfel.

Articolul 36 din Ordonanţa de Guvern 27/2011 prevede foarte limpede: „Serviciile regulate contra cost de transport rutier de persoane pe un traseu naţional se pot efectua de către operatorii de transport rutier numai în baza programelor de transport şi a licenţei de traseu eliberate de autoritatea competentă”.

Pe website-ul autogări.ro, Memento Bus îşi promovează intens cursele aşa-zis ocazionale.

Pe relaţia Cluj – Bucureşti, de exemplu, orarul este cât se poate de predictibil. Ştim dinainte că sunt curse zilnice de la 20.15; în plus, marţi şi joi mai există plecări şi la 10, iar miercuri şi vineri, la 12.

Am adus aceste informaţii la cunoştinţa conducerii ISCTR. După o lună şi jumătate de scărpinat în cap, inspectorul şef al acestei instituţii a dat un răspuns descurajant.

„Din verificările efectuate în limita competenţelor care ne revin din domeniul transporturilor rutiere, s-a constatat că MEMENTO BUS nu are calitatea de operator de transport, fiind un brand, cursele fiind efectuate de SC MC BUS TECHNOLOGY SRL. Controalele au fost efectuate în colaborare cu IPJ Cluj – S.I.C.E. Pentru nerespectarea legislaţiei în vigoare, inspectorii ISCTR au aplicat mai multe sancţiuni contravenţionale conform OG nr. 37/2007 actualizată, cu precizarea că la momentul controlului operatorul de transport SC MC BUS TECHNOLOGY SRL nu avea persoane îmbarcate în vehicul. În acţiunile de control ce vor urma se vor avea în vedere şi aspectele semnalate de dumneavoastră”, scrie în răspunsul semnat de Dorin Ştefan, inspector de stat şef la ISCTR.

Ca să fie limpede, OG 37/2007 se referă la timpii de condus, nici într-un caz la caracterul regulat sau ocazional al unei curse. Timp de o lună şi jumătate, inspectorii ISCTR nu au văzut un lucru cât se poate de clar.

Transportatorii care au curse regulate obţinute prin atribuire sunt luaţi de fraieri. Ba mai mult, aceste curse „ocazionale” le scot o parte din venituri din buzunar. Alis Grup, Dacos, Fany, Centotrans – toate companiile importante care fac curse pe relaţia Cluj-Bucureşti se pot considera nedreptăţite. Deci care protecţie din partea statului?

Într-un alt răspuns, primit de la Autoritatea Rutieră Română de această dată, scrie negru pe alb: „Operatorii de transport rutier SC Christian Techology SRL şi SC MC BUS TECHOLOGY SRL, care efectuează transport de persoane sub brandul MEMENTO BUS, nu deţin licenţe de traseu pentru programul de transport interjudeţean cu valabilitate de la data de 01.05.2013 până la data de 30.06.2019”.

memento bus1

Autocarele MC Bus Technology efectuează aceste curse fără licenţă de traseu, dar cu un aşa-numit document de control, în fapt un tabel cu ruta şi numărul de călători aflaţi în autocar. Odată ce pasagerii se înscriu cu 24 de ore înainte, firma mamă, Christian Tour, îi transformă într-un grup organizat şi îi duce în excursie din punctul A în punctul B, ca pe un grup de turişti. Pasagerilor nu li se eliberează bilete, pentru că ei nu au o relaţie contractuală cu Memento, ci cu Christian Tour. Grupul de „turişti” se descompletează pe parcurs: unii coboară la Braşov, alţii la Ploieşti, fiecare pe unde are propriul obiectiv turistic.

„Am mai avut cazuri asemănătoare în trecut şi le rezolvam cu implicarea conducerii de la Bucureşti. Un inspector ISCTR era trimis sub acoperire pe autobuz şi până la urmă îi dovedeam pe cei care păcălesc legea. Dacă se vrea, se poate”, a explicat un inspector ISCTR, sub protecţia anonimatului.

Un autobuz care face curse regulate contracost fără licenţă de traseu rămâne automat, potrivit legii, fără plăcuţele de înmatriculare şi certificat de înmatriculare pe o perioadă de şase luni.

Urmând modelul MC Bus Technology, alianţe formate din agenţii de turism şi operatori de transport pot să răstoarne cu capul în jos tot programul naţional de transport şi toate instituţiile din acest sector.

Întrebarea este de ce mai plătim sute de bugetari pentru reglementarea şi verificarea transportatorilor, dacă legea poate fi atât de uşor ocolită. Şi dacă nimeni nu găseşte antidotul.

Şi încă ceva: nu comparaţi modelul Memento cu Uber, despre care se spune că funcţionează datorită unui vid legislativ. Pentru curse regulate există legi, doar că trebuie puse în practică. Iar dacă e nevoie de o adăugire în actele normative, statul ar trebui să o facă urgent, pentru că rolul său este să îi protejeze pe operatorii cărora le-a promis exclusivitate pe anumite trasee şi pe anumite intervale orare.